گذشتہ سبق میں یہ تو واضح ہو گیا کہ موجودہ قرآن کو کب اور کس نے کتابی شکل دی۔ اس سبق میں ہماری بحث اس بارے میں ہے کہ جو قرآن اس وقت ہمارے پاس موجود ہے آیا یہ بعینہ وہی قرآن ہے جو حضرت محمد مصطفی صلی اللہ علیہ و آلہ و سلم پر نازل ہوا تھا؟ یا اس میں کچھ کمی یا زیادتی ہو گئی ہے؟
ہمارا عقیدہ ہے کہ آج دنیا کے مسلمانوں کے پاس جو قرآن مجید ہے یہ وہی قرآن ہے جو رسول اکرم صلی اللہ علیہ و آلہ و سلم پر نازل ہوا تھا اس میں کچھ کمی واقع ہوئی ہے اور نہ کسی چیز کا اضافہ کیا گیا ہے۔ ابتدائی دنوں سے ہی کاتبان وحی کی ایک بہت بڑی جماعت نزول قرآن کے بعد آیات کو لکھ لیتی تھی۔ مسلمانوں کی ذمہ داری تھی کہ دن رات اس کی تلاوت کریں اور اپنی پنجگانہ نمازوں میں اسے دہرائیں۔ بہت سے لوگوں نے قرآن کو حفظ کر لیا تھا۔ اسلامی معاشروں میں قرآن کے حفاظ اور قاریوں کو ہمیشہ خصوصی مقام حاصل رہا ان باتوں اور دیگر وجوہات کے باعث قرآن ہر قسم کے تغیر و تبدل اور تحریف سے محفوظ رہا۔
اس میں کوئی تبدیلی ہو بھی کیوں کر ہو سکتی تھی جب کہ اللہ تعالیٰ نے دنیا کے خاتمے تک اس کی حفاظت کی ذمہ داری لی ہے۔ اللہ تعالیٰ کی اس ضمانت کے باعث اس میں تغیر و تحریف محال ہے۔ ارشاد ہوتا ہے۔
اس ذکر یعنی قرآن کو یقیناً ہم ہی نے اتارا ہے اور ہم ہی اس کے محافظ ہیں۔
اس معروف قرآن کے علاوہ کوئی دوسرا قرآن موجود بھی نہیں ہے یہ بات بھی بالکل واضح ہے اور تحقیق کا راستہ سب کے لیے کھلا ہے کیونکہ آج تمام گھروں، تمام مساجد اور لائبریریوں میں قرآن موجود ہے۔ یہاں تک کہ صدیوں پہلے لکھے گئے قلمی نسخے ہمارے عجائب گھروں میں موجود ہیں یہ سب ببانگ دہل اعلان کر رہے ہیں کہ یہ وہی قرآن ہے جو باقی اسلامی ممالک میں موجود ہے اگرچہ قبل ازیں ان مسائل پر تحقیق کے وسائل فراہم نہ تھے۔لیکن آج تو تحقیق کا دروازہ سب کے لیے کھلا ہے تھوڑی سی تحقیق سے ہی اس طرح کی غلط نسبتوں کا بے بنیاد ہونا ثابت ہو جائے گا۔ قرآن کریم رسول کریم صلی اللہ علیہ و آلہ و سلم کی نبوت کی حقانیت پر اللہ کی طرف سے ایک معجزہ ہے۔
باطل نہ اس کے سامنے سے آسکتا ہے نہ پیچھے سے، یہ حکمت والے اور لائق ستائش کی نازل کردہ ہے۔
بعض کوتاہ فکر یہ سمجھ بیٹھے ہیں کہ قرآن مجید میں تحریف اور تبدیلی واقع ہو چکی ہے۔ دلیل کے طور پر وہ کچھ ایسی روایات پیش کرتے ہیں جن میں تحریف کا لفظ موجود ہے اگرچہ ان روایات میں تحریف کا لفظ صریحاً موجود ہے لیکن ان میں تحریف سے مراد تحریف معنوی ہے۔ تحریف معنوی کا مطلب یہ ہے کہ مفاد پرستوں نے آیات قرانی کے مطالب کو ان کے حقیقی مفہوم و معنی سے ہٹا کر اپنی رائے اور ذاتی یا گروہی خواہشات کے مطابق استعمال کیا ہے۔ ان لوگوں کے متعلق حضرت علی علیہ السلام فرماتے ہیں: ’’ لا یعرفون الا خطہ ‘‘ یعنی وہ لوگ قرآن کے صرف خطوط اور نقوش کو پہچانتے ہوں گے۔
اس سے واضح ہو جاتا ہے کہ لوگ قرآن میں معنوی تحریف تو کریں گے لیکن الفاظ قرآن محفوظ رہیں گے۔ تحریف قرآن ناممکن ہے۔ قرآن میں تحریف اس لیے ناممکن ہے کہ اس کی معجزاتی ترکیب اپنے اندر کسی قسم کی تحریف کو قبول نہیں کرتی ہے۔ اس سلسلے میں ہم مندرجہ ذیل دلائل پیش کرتے ہیں۔
1۔ اصول و کلیات: گذشتہ امتوں پر نازل شدہ کتب میں تحریف واقع ہونے کے اہم اسباب میں سے ایک سبب یہ تھا کہ آسمانی کتب میں جو دستور حیات دیا گیا تھا وہ حکمرانوں اور مفاد پرستوں کے مفادات کے خلاف ہوتا تھا لہٰذا کچھ لوگوں نے ان کی مخالفت کی۔ کچھ نے ان حقائق کو چھپانے کی کوشش کی اور کچھ نے تحریف کر ڈالی۔ لیکن خاتم الانبیا صلی اللہ علیہ و آلہ و سلم کے ابدی معجزے قرآن کو تحریف سے محفوظ رکھنے کا انتظام خود اللہ تعالیٰ نے فرمایا ہے۔ اس مقصد کے لیے اللہ تعالیٰ نے قرآن میں صرف اصول و کلیات ہی بیان کئے اور تفسیر و تشریح کا کام سنت پر چھوڑ دیا۔ اس لیے قرآن میں اس دور کے لوگوں میں سے کسی کا نام مذکور نہیں۔ نہ برگذیدہ ہستیوں کے نام مذکور ہیں نہ قابل مذمت لوگوں کے نام درج ہیں۔ صرف ابولہب اور اس کی بیوی کی مذمت نام لے کر کی گئی ہے۔ کیونکہ ابولہب کی کھلی عداوت اور خود حضور اکرم صلی اللہ علیہ و آلہ و سلم کا رشتہ دار ہونا ایسی باتیں تھیں جن کی وجہ سے ان کا نام صراحت سے لیا گیا کیونکہ مستقبل میں رسول اکرم صلی اللہ علیہ و آلہ و سلم کے خاندان کی طرف سے کسی تحریف کا خطرہ نہیں تھا۔
اسلامی تعلیمات
تعارف
اسلامی تعلیمات
انتساب
اپنی بات
تمہید
تقریظ
قرآنیات
کورس کا تعارف اور اہداف
قرآن مجید کا تعارف
فضائل قرآن بزبان قرآن
فضائل قرآن بزبان معصوم
آداب تلاوت قرآن مجید
ثوابِ تلاوت قران مجید
جمع قرآن
عدم تحریف قرآن
قرآن مجید کی جاذبیت
انسان قدم بقدم ترقی کی جانب گامزن
قرآنی چیلنج
انسان کی خلقت
عمل اور ردعمل
قرآن اور حیوانیات - Zoology
قرآن اور حیوانیات - Zoology 2
اللہ تعالیٰ کے پسندیدہ اور ناپسندیدہ لوگ
قصہ آنے والے دن کا
قصہ آنے والے دن کا (2)
قرآن مجید دعوت فکر
اہل دوزخ اور اہل جنت کے مکالمے
قرآن اور اہل بیت علیہم السلام (1)
قرآن اور اہل بیت علیہم السلام (2)
خدا پسند تمنائیں
تاریخ اسلام اور سیرت معصومینؑ
تاریخ اسلام اور سیرت معصومینؑ
خاتم الانبیاء حضرت محمد مصطفی صلی اللہ علیہ و آلہ و سلم
حضرت امام علی ابن ابی طالب علیہ السلام
حضرت فاطمۃ الزہرا ء سلام اللہ علیہا
حضرت امام حسن مجتبیٰ علیہ السلام
حضرت امام حسین علیہ السلام
حضرت امام علی ابن الحسین علیہ السلام
حضرت امام محمد باقر علیہ السلام
حضرت امام جعفر صادق علیہ السلام
حضرت امام موسیٰ کاظم علیہ السلام
حضرت امام علی رضا علیہ السلام
حضرت امام محمد تقی علیہ السلام
حضرت امام علی نقی علیہ السلام
حضرت امام حسن عسکری علیہ السلام
حضرت امام مہدی عجل اللّٰہ فرجہ الشریف
عقائد
کورس کا تعارف اور اہداف
اصول دین
اثبات وجود خدا
خدا کی صفات اور توحید
توحید خدا پر دلائل
توحید کی اقسام
تجسیم خدا
عدل
قسمت کا کھیل
نبوت
معجزہ
قرآن مجید اور آسمانی کتابیں
امامت
محبت اہل بیت علیہم السلام
عقیدہ توسل
شفاعت
مہدویت
رجعت
قیامت
حساب و کتاب
تقیہ
اخلاقیات
کورس کا تعارف اور اہداف
اخلاق
جھوٹ
دوسروں کے مال کا استعمال
نخوت و تکبر
امر بالمعروف و نہی عن المنکر
ایک مفید ملاقات
غصہ اور گالی گلوچ
دعا
حسد
ضیاع وقت
مؤمن کی اہانت
ملاقات مؤمن حصہ اول
ملاقات مؤمن حصہ دوم
ضیافت و زیارت
صلہ رحمی و قطع رحمی
قطع رحمی
بخل و اسراف
بخل
اسراف
دوستی
احترام والدین
حقوق والدین
بری صحبت
موسیقی
احکام
کورس کا تعارف اور اہداف
احکام خمسہ
تقلید
نجاسات
مطہرات
وضو
وضو کی شرائط
واجب غسل
طریقہ غسل و تیمم
واجب نمازیں
واجبات نماز
مکروہات نماز
روزہ
احکام میت
نمار میت کا طریقہ
نماز جمعہ، نماز آیات، نماز عیدین
نگاہ
مسجد
کھانا کھانے کے آداب
سونے اور رفع حاجت کے آداب
بیت الخلاء کے احکام
تجوید کے احکام
تعریف اور حرکات
لحن
مخارج 1
مخارج 2
مخارج 3
صفات
نون ساکن اور تنوین کے احکام
میم ساکن کے احکام
سکون
وقف کے احکام
باب 5 - عدم تحریف قرآن
باب 5 - عدم تحریف قرآن
گذشتہ سبق میں یہ تو واضح ہو گیا کہ موجودہ قرآن کو کب اور کس نے کتابی شکل دی۔ اس سبق میں ہماری بحث اس بارے میں ہے کہ جو قرآن اس وقت ہمارے پاس موجود ہے آیا یہ بعینہ وہی قرآن ہے جو حضرت محمد مصطفی صلی اللہ علیہ و آلہ و سلم پر نازل ہوا تھا؟ یا اس میں کچھ کمی یا زیادتی ہو گئی ہے؟
ہمارا عقیدہ ہے کہ آج دنیا کے مسلمانوں کے پاس جو قرآن مجید ہے یہ وہی قرآن ہے جو رسول اکرم صلی اللہ علیہ و آلہ و سلم پر نازل ہوا تھا اس میں کچھ کمی واقع ہوئی ہے اور نہ کسی چیز کا اضافہ کیا گیا ہے۔ ابتدائی دنوں سے ہی کاتبان وحی کی ایک بہت بڑی جماعت نزول قرآن کے بعد آیات کو لکھ لیتی تھی۔ مسلمانوں کی ذمہ داری تھی کہ دن رات اس کی تلاوت کریں اور اپنی پنجگانہ نمازوں میں اسے دہرائیں۔ بہت سے لوگوں نے قرآن کو حفظ کر لیا تھا۔ اسلامی معاشروں میں قرآن کے حفاظ اور قاریوں کو ہمیشہ خصوصی مقام حاصل رہا ان باتوں اور دیگر وجوہات کے باعث قرآن ہر قسم کے تغیر و تبدل اور تحریف سے محفوظ رہا۔
اس میں کوئی تبدیلی ہو بھی کیوں کر ہو سکتی تھی جب کہ اللہ تعالیٰ نے دنیا کے خاتمے تک اس کی حفاظت کی ذمہ داری لی ہے۔ اللہ تعالیٰ کی اس ضمانت کے باعث اس میں تغیر و تحریف محال ہے۔ ارشاد ہوتا ہے۔
اِنَّا نَحۡنُ نَزَّلۡنَا الذِّکۡرَ وَ اِنَّا لَہٗ لَحٰفِظُوۡنَ﴿۹﴾۔ ( سورہ حجر9)
اس ذکر یعنی قرآن کو یقیناً ہم ہی نے اتارا ہے اور ہم ہی اس کے محافظ ہیں۔
اس معروف قرآن کے علاوہ کوئی دوسرا قرآن موجود بھی نہیں ہے یہ بات بھی بالکل واضح ہے اور تحقیق کا راستہ سب کے لیے کھلا ہے کیونکہ آج تمام گھروں، تمام مساجد اور لائبریریوں میں قرآن موجود ہے۔ یہاں تک کہ صدیوں پہلے لکھے گئے قلمی نسخے ہمارے عجائب گھروں میں موجود ہیں یہ سب ببانگ دہل اعلان کر رہے ہیں کہ یہ وہی قرآن ہے جو باقی اسلامی ممالک میں موجود ہے اگرچہ قبل ازیں ان مسائل پر تحقیق کے وسائل فراہم نہ تھے۔لیکن آج تو تحقیق کا دروازہ سب کے لیے کھلا ہے تھوڑی سی تحقیق سے ہی اس طرح کی غلط نسبتوں کا بے بنیاد ہونا ثابت ہو جائے گا۔ قرآن کریم رسول کریم صلی اللہ علیہ و آلہ و سلم کی نبوت کی حقانیت پر اللہ کی طرف سے ایک معجزہ ہے۔
لَّا یَاۡتِیۡہِ الۡبَاطِلُ مِنۡۢ بَیۡنِ یَدَیۡہِ وَ لَا مِنۡ خَلۡفِہٖ ؕ تَنۡزِیۡلٌ مِّنۡ حَکِیۡمٍ حَمِیۡدٍ﴿۴۲﴾ (سورہ حم سجدہ 42)
باطل نہ اس کے سامنے سے آسکتا ہے نہ پیچھے سے، یہ حکمت والے اور لائق ستائش کی نازل کردہ ہے۔
بعض کوتاہ فکر یہ سمجھ بیٹھے ہیں کہ قرآن مجید میں تحریف اور تبدیلی واقع ہو چکی ہے۔ دلیل کے طور پر وہ کچھ ایسی روایات پیش کرتے ہیں جن میں تحریف کا لفظ موجود ہے اگرچہ ان روایات میں تحریف کا لفظ صریحاً موجود ہے لیکن ان میں تحریف سے مراد تحریف معنوی ہے۔ تحریف معنوی کا مطلب یہ ہے کہ مفاد پرستوں نے آیات قرانی کے مطالب کو ان کے حقیقی مفہوم و معنی سے ہٹا کر اپنی رائے اور ذاتی یا گروہی خواہشات کے مطابق استعمال کیا ہے۔ ان لوگوں کے متعلق حضرت علی علیہ السلام فرماتے ہیں: ’’ لا یعرفون الا خطہ ‘‘ یعنی وہ لوگ قرآن کے صرف خطوط اور نقوش کو پہچانتے ہوں گے۔
اس سے واضح ہو جاتا ہے کہ لوگ قرآن میں معنوی تحریف تو کریں گے لیکن الفاظ قرآن محفوظ رہیں گے۔ تحریف قرآن ناممکن ہے۔ قرآن میں تحریف اس لیے ناممکن ہے کہ اس کی معجزاتی ترکیب اپنے اندر کسی قسم کی تحریف کو قبول نہیں کرتی ہے۔ اس سلسلے میں ہم مندرجہ ذیل دلائل پیش کرتے ہیں۔
1۔ اصول و کلیات: گذشتہ امتوں پر نازل شدہ کتب میں تحریف واقع ہونے کے اہم اسباب میں سے ایک سبب یہ تھا کہ آسمانی کتب میں جو دستور حیات دیا گیا تھا وہ حکمرانوں اور مفاد پرستوں کے مفادات کے خلاف ہوتا تھا لہٰذا کچھ لوگوں نے ان کی مخالفت کی۔ کچھ نے ان حقائق کو چھپانے کی کوشش کی اور کچھ نے تحریف کر ڈالی۔ لیکن خاتم الانبیا صلی اللہ علیہ و آلہ و سلم کے ابدی معجزے قرآن کو تحریف سے محفوظ رکھنے کا انتظام خود اللہ تعالیٰ نے فرمایا ہے۔ اس مقصد کے لیے اللہ تعالیٰ نے قرآن میں صرف اصول و کلیات ہی بیان کئے اور تفسیر و تشریح کا کام سنت پر چھوڑ دیا۔ اس لیے قرآن میں اس دور کے لوگوں میں سے کسی کا نام مذکور نہیں۔ نہ برگذیدہ ہستیوں کے نام مذکور ہیں نہ قابل مذمت لوگوں کے نام درج ہیں۔ صرف ابولہب اور اس کی بیوی کی مذمت نام لے کر کی گئی ہے۔ کیونکہ ابولہب کی کھلی عداوت اور خود حضور اکرم صلی اللہ علیہ و آلہ و سلم کا رشتہ دار ہونا ایسی باتیں تھیں جن کی وجہ سے ان کا نام صراحت سے لیا گیا کیونکہ مستقبل میں رسول اکرم صلی اللہ علیہ و آلہ و سلم کے خاندان کی طرف سے کسی تحریف کا خطرہ نہیں تھا۔